Het dek met zijn dekopeningen

Het dek is klaar tenminste we hebben een polyester gemaakt dek gekregen. Geheel voorzien van de noppen die op de Gar met het lasapparaat zijn aangebracht. Ook de dekopening voor de opstand is al aanwezig, maar daarmee zijn we er nog niet. Wat is er nog meer nodig. Ten eerste heb ik de antenne van mijn ontvanger zo hoog mogelijk onder dek tegen de wand aangebracht. Dan wil ik nog bij mijn as kunnen want tenslotte zit hier de roerhevel op vastgeschroeft en dat zou problemen kunnen geven. Dus heb ik een kleine dekopening gemaakt zo ver mogelijk naar achteren. Zodat je deze later als alle opbouwen erop zitten hem niet meer kunt zien. Dan moeten er een hele hoop dekdoorvoeren komen voor:

De pollers vier in getal als je die alleen in het dek vastzet is dit niet zo sterk. Dus heb ik onder tegen het dek een viertal blokjes van ureool geplakt dit als ekstra steun voor de pollers. Ditzelfde systeem is ook gebruikt om naast de kajuit de diverse buizen uit- en inlaten in op te kunnen nemen.

En dan hoe zetten we de kajuit, het motorhuis en de roef vast op het dek. Onder de kajuit en het motorhuis zitten de motor en de besturing dus heb ik een opening gemaakt die precies binnen de openingen van kajuit en motorhuis passen. Door middel van strips die boven het dek uitsteken is een doosvorm gemaakt waar kajuit en motorhuis precies oppassen. Zo kan er (bijna) nooit water dat op het dek komt naar binnen lopen. Met secondenlijm heb ik de strips vastgelijmd.

De roef is een niet rechte vorm dus hier moest een andere opening voor gemaakt worden. Onder de voorkant van de gebogen kant van de roef heb ik een stukje ureool geplakt om zo een rechte kant te krijgen. In het dek heb ik nu twee rechte zijden en die heb ik schuin verbonden met elkaar (zie foto’s die verklaren meer als woorden). Ook heb ik nog twee ureool passtukjes aan de schuine zijden gemaakt. Natuurlijk zijn ook hier strips aangebracht die boven het dek uitsteken.

Als alles goed past dan kan het dek definitief op de romp gelijmd worden. Henk heeft het met secondenlijm gedaan. Ik vond dat dat bij mij niet kon omdat de randen van romp en dek niet erg recht waren. Ik stond met de neus vooraan bij het uitdelen van de rompen en dus was de afwerking van de randen nog niet zo goed. Ik heb dan ook gekozen voor een epoxylijm. Deze heeft een open tijd van meer dan vijftien minuten en dat was acceptabel voor mij.

En dan alles afklemmen dus lood trafo’s en een boormachine als gewicht op het de. Nog even hier en daar iets verschuiven en dan maar afwachten en hopen dat alles goed zit. Nou het is prima gegaan het dek zit erop dus nu verder.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.