Stuurinrichting (2)

Nadat het geheel was uitgetest in de proefopstelling, diende het nog in het model aangebracht te worden. Om te beginnen heb ik eerst de ketting geleidewielen gedraaid uit aluminium stafmateriaal. Daarna de houders waar de wielen in geleiden. Omdat deze qua afmetingen alle gelijk zijn (behalve in de afstand tussen dek en rol) heb ik een stuk plaatmateriaal gebogen en gezet. Vervolgens zijn hier de benodigde zes rolhouders uitgehaald. Daarna begonnen met de aan- en overbrenging te maken in de stuurhut. Omdat ik hier in geval van problemen altijd bij wil komen, diende het geheel demontabel aangebracht te worden. Dit vergde het nodige pas en meetwerk. Ook de goot waar de ketting in de stuurhut doorheen loopt, dient gedeeld te zijn.  Anders kun je de omkasting nooit meer verwijderen. De rug van de omkasting waar de geleiderollen inzitten in de stuurhut, heb ik gemaakt van kunststofplaat van 1 mm dik. Maar deze was niet erg stabiel. Om dit op te vangen, is aan de achterzijde een zwaluwstaart verbinding aangebracht. Op het moment dat de stuurhut geplaatst wordt, grijpen beide delen in elkaar waardoor het geheel stevig is verankert. Na aan beide zijde een stuk goot te hebben aangebracht waar de ketting doorloopt moet alleen nog aan iedere zijde een verbindingsstang worden aangebracht. De ketting loopt n.l. niet rondom maar wordt aan stuur- en bakboord aan elkaar gekoppeld d.m.v. een stang. Als laatste onderdeel nog het rondsel aanbrengen op de roerkoning. Daarna kan de stuurinrichting aan het model getest en afgesteld worden.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in A'dammer de Gar - John. Bookmark the permalink.

Comments are closed.