Stuurboordzijde | Soldeermal | Bakboordzijde |
Ook dit onderdeel moet stevig zijn en stabiel uitgevoerd worden. Omdat hier veel Din balken in het origineel zijn toegepast, was het niet zo moeilijk hier geschikte messing profielen op schaal voor te krijgen. Bij eerdere bezoeken in Sliedrecht waren er al diverse zaken opgemeten en op foto gezet. Ook hier weer eerst begonnen met een tekening op schaal te maken om te zien hoe e.e.a. uitkwam. N.a.v. deze tekening konden ook de afmetingen van de benodigde tandwiel worden bepaald. Deze tandwielen zijn nodig voor de aandrijving van de emmerladder. Omdat deze tandwielen goed de krachten moeten kunnen weerstaan, heb ik gekozen voor messing tandwielen. Via internet waren ze snel gevonden en gekocht. Omdat het frame uit messing profielen wordt opgebouwd, diende het naderhand aan elkaar gesoldeerd te worden. Hiervoor twee mallen gemaakt (een linkse en een rechtse uitvoering) met een tweeledig doel. Het eerste doel was mallen te hebben om de profielen goed op maat te kunnen maken en ten tweede konden later de mallen dienst doen als soldeermal. Ook dit keer verliep het soldeerproces zonder problemen. Nadat de twee zijden gereed waren heb ik een opstelling gemaakt zoals ze later ook op de baggermolen komen te staan. Hierdoor is het mogelijk om de motor en de aandrijftandwielen te monteren en uit te proberen of e.e.a. naar behoren werkt. Daarvoor heb ik nog tandriemen nodig. Dus eerst op zoek naar dit onmisbaar onderdeel.