De stortgoten (vaste)

 Foto 1    Foto 2  Foto 3  Foto 4

 

Om de baggerspecie af te voeren zijn er vanuit de speciebok aan bak-en stuurboordzijde goten aangebracht die de specie in langzij liggende bakken kunnen storten. Deze goten bestaan uit twee delen, een vast en een beweegbaar deel. Ben begonnen met de vaste delen aan te maken. De goten dienen aan een zijde aan te sluiten op de keerklep. De stand van deze klep bepaald naar welke zijde de specie gestort gaat worden. Aan de andere zijde rusten deze stortgoten op de stortgootbokken. Lette ik op de maatvoering van de stortgoten dan moesten de stortgoten aan het model een diameter hebben van rond 36 mm. Standaard zijn de maten rond 35 en rond 38 mm overal te koop. De diameter rond 36 mm is niet op elke hoek van de straat te koop. Als je het wilt kopen dan dient het een volle lengte te zijn en komen er nog transportkosten bij. Maar het geluk was met mij. In een afvalbak voor oud ijzer lag een oude luchtcylinder met een buitenmaat van rond 36 mm. Alleen de wanddikte was 2 mm. Na de pijp op stukken van ca. 150 mm gezaagd te hebben, heb ik vervolgens de pijp uitgedraaid totdat ik een wanddikte van ca. 0.7 mm over had. Dunner lukte niet. Hiermee kon ik vooruit. Op  foto 4 is enerzijds de ruwe pijp te zien en de pijp in de gebogen vorm. Verder is op de foto een kleine beugel te zien met aan de uiteinden een omgezette lip met hierin aangebracht twee kleine gaten. Deze beugel is vanuit de binnenzijde in de pijp aangebracht en vast gesoldeerd. Hiermee werden de twee nokken op de pijp verkregen die naderhand de verbinding tussen de pijp en het bovendeel moeten vormen. (zie foto 3). Naast dat de stortgoten aan de ene zijde aansluiten op de keerklep en aan de andere zijde op de stortgoten bokken, zijn er ook nog verbindingen van de stortgoten naar boven toe. Om te beginnen zijn dit de steunbokken naar het dwarslopende bovendeel. De andere verbinding is een geleiding met hierop aangebracht een contragewicht. Dit contragewicht staat middels een kabel en katrol in verbinding met het beweegbare deel van de stortgoot. Het doel is dat als het beweegbare deel wordt neergelaten, het contragewicht ervoor zorgt dat dit niet met een klap gebeurd maar enigszinds geleidelijk gaat. (zie foto1en 2)

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.