De splijtbak van en door Ton

Zoals jullie wellicht wel weten is Ton Driessen ook met het bouwen van een splijtbak bezig. Ik heb er zelfs al eens een aantal foto’s van een geslaagde eerste proefvaart over gepubliseerd. Nu hier volgt een beschrijving van de bouw van deze boot door Ton. Hij heeft een geheel andere bouwmethode gevolgd als dat ik (Hans) heb gedaan:

bouw splijtbak gebouwd door Ton:

Na veel aandringen heb ik dan toch maar eens iets op papier gezet over mijn vorderingen met de splijtbak.

            Bouw romp:                              
De romp is in zes delen opgebouwd. Hiervoor heb ik gekozen omdat dit me het makkelijkst leek en het plaatmateriaal (kunststof) dat ik had liggen had precies de lengte van het middenstuk. Na de bouw van de zes delen zijn deze samengevoegd zodat er twee helften ontstaan. De verbinding tussen voor en achterschip is middels een electriciteitsbuis. Verder is er geen open verbinding tussen de delen. Het middenstuk van het schip is niet toegankelijk.

Voor het verlijmen van de kunststofplaten heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van secondenlijm. Daar dit echter een nogal brosse verbinding vormt zijn alle naden afgedicht met epoxy welke verdikt is met microballoons. Hierdoor kon ik relatief snel bouwen en toch een goede stevigheid en waterdichtheid krijgen.

       Mechanisme openen:   

Bij de start van de bouw stond ik voor de vraag of de bak nu dichtgehouden of opengedrukt moest worden. Zodra ik de twee helften klaar had en ze provisorisch met een scharnier aan elkaar gemaakt had kon het geheel getest worden. Het bleek dat indien er lading aanwezig is de bak dichtgehouden moet worden. De bak wil vanzelf open gaan. Ik heb toen ervoor gekozen om de twee helften met behulp van een kabel dicht te houden. Door de kabel over het hart van de servo te voeren blijven de krachten die in gesloten toestand op de servo worden uitgevoerd beperkt. Door deze kabel door een pijp tot boven de waterlijn te voeren heb ik toch een zekere afdichting kunnen realiseren. In de praktijk blijkt helaas dat de geladen bak prima open gaat maar een lege bak niet. Ik zal dus nog ergens iets moeten toevoegen. Op dit moment denk ik aan een bladveer onderaan tussen de twee helften.

Voor het openen en sluiten zou een dubbelwerkende hydraulische cilinder of een schroefspil beter zijn geweest. Ik wilde het echter zo eenvoudig mogelijk houden.

       Aandrijving:

De aandrijving is al grotendeels door Hans beschreven. Ten opzichte van zijn uitvoering zijn er echter een tweetal verschillen:

de gebruikte haakse tandwielen zijn van kunststof met een moduul van 1 en groter van diameter. De verticale pijp is dubbel uitgevoerd zodat bovenaan het sturen (verdraaien) gemakkelijker kan worden uitgevoerd.

  Ik wilde gebruik maken van kunststof tandwielen met een zo groot mogelijk moduul om ongevoeliger te zijn voor toleranties en minder geluid te produceren. In de praktijk valt het geluid tot nu toe wat tegen. Tevens heb ik voor de grotere tandwielen de haakse bochten aardig moeten aanpassen. Iets dat zonder draaibank eigenlijk niet mogelijk is.

   De motor is voor het stuurhuis geplaatst, de koppeling loopt door het stuurhuis.

            Besturing:

De besturing bestaat momenteel uit een regelaar voor de motor, een servo voor het verdraaien van de z-drive en een servo voor het dicht houden van de helften. Er komen nog schakelaars voor de verlichting bij. Alles zit bij elkaar in het rechterachterdeel van het schip. Dit deel zit dan ook propvol. Er is geen verbinding met het linkerdeel vandaar dat hier niets kan zitten. De vaaraccu zit helemaal voorin. De stroomdraden lopen door de buis van voor naar achter. Terwijl de afmetingen van het schip niet echt klein zijn is er maar heel weinig ruimte aanwezig om alles in te bouwen. Voor de accu is het bijvoorbeeld mogelijk om een lipopakket of een cellenpakket toe te passen. Voor een loodgeleiaccu is er te weinig ruimte.

 

 

 

 

 

 

   Toegankelijkheid:

Alle vier de delen (voor en achterschip) hebben een eigen deksel. Die zitten allemaal vast met een vleugelmoer welke weggewerkt zit onder een dekluik. De ruimtes in de linkerhelft kunnen helaas alleen gebruikt worden voor ballast (rechtleggen) of voor een reserveaccu.

      Bolders maken:

De bolders op het schip heb ik zelf gemaakt. Het opstaande deel is gemaakt van rond aluminium, de dwarspen van staal en de voet is uit messingplaat gebogen. Om de messingplaat in de bankschroef de gewenste vorm te kunnen geven heb ik gebruik gemaakt van een aluminium strip. De schroeven waarmee het aluminium op het messing zit heb ik uit laten steken en de kop eraf gehaald. Hierdoor kon ik na het maken van een gaatje in het dek het geheel goed vast zetten. Ik ben anders bang dat de bolders er erg snel vanaf zullen zijn. Ze zijn nogal hoog en daardoor redelijk kwetsbaar.

      Ankerlieren:

Met de ankerlieren ben ik nog bezig. Ook deze ben ik van messingplaat aan het maken. Ook hiervoor maak ik weer gebruik van de bankschroef en een hamer om de goede vorm te krijgen. Ik had ze ook van kunststof kunnen maken maar wilde dit keer iets anders proberen. Tot nu toe ben ik over het resultaat best tevreden.

Masten en verder kleinspul:

De masten en positielichten zijn allemaal uit messing gemaakt. Alles wordt met boutjes aan het dek bevestigd. Ook hier kies ik weer voor degelijkheid.

De positielampen zelf zijn de volgende onderdelen die aan de beurt zijn.

 

Wie weet in een volgende beschrijving van de splijtbak.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.