aandrijving

Hallo leden en andere belangstellenden,

Nu de rompen al een heel eind klaar zijn is de tijd gekomen om aan de opbouw te gaan denken. Henk en ik zullen jullie hierin het een en ander laten zien hoe wij het gedaan hebben en wat we tegenkwamen. Het is voor ieder persoonlijk om het op deze manier te doen of om er een andere manier op na te houden. Wel dient het resultaat hetzelfde te worden tenminste als je op schaal bouwt. In ons geval op schaal 1 : 20. En het model dat John, Henk en ik bouwen is dat van de “GAR”. Dit is een haven- en riviersleper die als laatste “Amsterdammer” nog in actieve dienst bezig is en zo over de rivieren van Nederland, Belgi√ę en Duitsland zijn sleep- en duwdiensten aanbied.

Hoe zien de eerste vorderingen eruit.

Motorspant:

Voor de motor en de beting is een brede spant in de romp verlijmd. De spant is gemaakt van Ureool een materiaal dat je heel fijn kunt vormen.

Aandrijving:

De motor zelf is aan een ABS spant van 3mm dik gemonteerd. Deze spant wederom is met imbus schroeven aan de dikke spant geschroefd. De motor is nu eenvoudig los te nemen via de latere dekopening. De as is voorzien van een vetbuis zodat je de as van smering kunt voorzien zonder hem te moeten demonteren. De as is ook enigszins ingekort zodat de koppeling vanuit de opstand achter de beting bereikt kan worden.

Radiobesturing:

Hier is door Henk en mij voor een andere opstelling gekozen. Henk heeft ervoor gekozen om er overal goed bij te kunnen. Hij heeft dit gedaan door achter de opstand een grote dekopening te maken. Zo kan hij overal direct bij. Je hebt dan een korte aansturing voor je roer. Ikzelf heb ervoor gekozen om de diverse onderdelen zoals servo, voor roerbediening, de ontvanger en ook de motorregeling (vaartregelaar) op twee bankjes naast de motor te monteren. Deze bankjes kan ik dmv. een schroef voor elk bankje uitnemen. Ik hoef dan geen extra dekopening te maken en kan er toch overal bij. Op bijgaande foto’s is het een en ander

te zien.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.