op de helft

Hallo leden en andere belangstellenden,

We zijn klaar met de rompen voor de Gar uitvoering. John Engelen had er een laten maken en wij Henk Muysers en Hans Perfors hebben er nog vijf bijgemaakt. Afgelopen donderdag is het negatief naar de bouwer ervan John gegaan voor de nodige aanpassing. Een ronde neus moest het worden. John kreeg nog mee dat hij zondag klaar moest zijn zodat we verder konden gaan met de bouw van tien rompen met een ronde neus. Natuurlijk was dit voor flauwe kul gezegd, maar die John liet zich niet kisten en belde zaterdag twee dagen later al dat hij het negatief dus klaar was. Ongelofelijk wat heeft die man een snelheid.

Hij heeft op de dekvorm een klein rond neusje vast ingebouwd. En in de romp vorm is een los inzetstuk gemaakt dat de vierkante neus van de Gar geheel laat vervallen. Op bijgaande foto’s kunnen jullie het een en ander zien.

De negatieven zijn nu weer terug bij mij en vanavond wordt de eerste romp nieuw model gelamineerd nadat overdag de voorbereidingen zijn uitgevoerd. We zitten momenteel met een werkuren tijd van zeven uur per romp. Daar zal wel niet veel meer vanaf gaan gezien het feit dat we de bouw nu wel onder de knie hebben.

Henk heeft nog een vierkant blokje gemaakt zodat de binnenrand van de opstand ook recht kant worden afgewerkt. Het blokje is al een eerste maal gebruikt maar moest nog worden aangepast om een nog beter resultaat te krijgen.

Ook ontstond er wederom discussie op de woensdagavond wat nu de waterverplaatsing zou zijn.

Naar aanleiding van vragen gisteravond in de Eglantier heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een wak in het ijs van mijn vijver geslagen.
Daarna heb ik de boot in wording ons aller Amsterdammertje: romp, dek, roer, roerhak, motor, motorhouder, koppeling, as en schroef te water gelaten. De boot weegt daarmee 1394 gram.Het resultaat hiervan is te zien op foto1
Daar kan flink wat bij dus een viertal blokken lood in het vooronder gelegd onder de roef die er nog moet komen. extra gewicht 1411 gram. Dus totaal weegt de boot nu 2805 gram. Zie foto 2
Nog maar wat erbij gelegd 473 gram (accu achter op de kont. Zie voor het resultaat foto 3. De boot weegt nu 3278 gram. De kop steekt op dekhoogte 73 mm boven water uit en de kont 50 mm. Gewicht boot 3278 gram.
Weer wat gewicht erbij en wel 472 gram. Te zien op foto 4. De kop nu 80 mm en de kont 32 mm. Gewicht boot 3750 gram
Weer wat gewicht erbij nu meer naar voren 478 gram Zie foto 5 Ik kom nu voor op 80 mm en achter op 25 mm. Dit lijkt er al heel goed op dunkt me. Gewicht boot 4228 gram.
Nog iets meer erbij en wel 407 gram. Zie foto 6. Voor 70 mm en achter 17 mm. Dit lijkt erg weinig maar bedenk dat er nog geen boording op staat en het dus heel erg diep lijkt. Gewicht boot 4635 gram. Ik denk dat het met dit gewicht ook nog verantwoord is om te varen.
Zoals je ziet moet er veel gewicht achter op de boot dit om een goede waterlijn te krijgen volgens het origineel. Dat gewicht kun je alleen maar opvullen met lood denk ik. Maar wellicht geeft een evenwichtigere verdeling van de besturing en accu e.d. ook een goed resultaat. Ik heb nu alleen maar gewicht boven op de boot gelegd op het lood na. En als je gewicht meer onder in en midden in de boot legt dan krijg je ook een goede ligging.

foto een

foto een

foto twee

foto twee

foto drie

foto drie

foto vier

foto vier

foto vijf

foto vijf

foto zes

foto zes

John heeft nog een meting in de badkuip gedaan bij hem thuis en kwam met een CWL bij de roerkoning van 25 mm en bij de boeg 55 mm op een waterverplaatsing van ca. 4.8 kg.

We komen dus zeker niet aan de zes kilo zoals John en ik dachten, maar meer het gewicht dat Ton berekend had. 4,5 kilo ongeveer.
En tot slot nog een paar rompen die op stapel liggen om te worden uitgedeeld aan de leden die er een besteld hebben.

p2070138p2070137p2070136p2070135



We zitten met de bouw van de rompen op de helft van de te maken rompen voor onze clubleden. Er komt, als de plannen van de diverse leden uitkomen, een behoorlijke variatie Amsterdammertjes op onze vijver.

Dit was het dan weer.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.