maatwerk

Hallo leden en andere belangstellenden,

Wij zijn met een paar leden begonnen om ieder voor zich maar toch met de hulp van de ander een stoommachine te bouwen. Zie ook onder clubproject Amsterdammer voor meer info.

Hier een eerste bericht van de bouw van een viercilinder stoommachine door ons lid Ton Driessen.

De bouw: Ik heb de eerste onderdelen voor de stoommachine klaar. Ik probeer er steeds wat over te schrijven zodat iedereen van mijn fouten kan leren.

De eerste onderdelen zijn gemaakt voor de stoommachine. Ik wil in dit schrijven ( en diegene die nog komen) aangeven wat me is gebeurd en/of is opgevallen tijdens het maken van de onderdelen. Ik zal dus alleen beschrijven dat wat ik anders heb gedaan of zou doen ten opzichte van de bouwbeschrijving.

Het eerste wat opviel was dat de tekening gemaakt is met gebruikmaking van Europese projectie. Voor iemand die altijd gewend is met Amerikaanse projectie te werken is dat even omschakelen. Ik moet dus heel goed opletten dat ik de onderdelen niet in spiegelbeeld maak.

De gaten van rond zes en rond acht in de spiegelplatenheb ik gemaakt met een ruimer. Dit is een stuk nauwkeuriger dan wanneer je ze gaat boren.

Het boren van de eerste gaten in de zijkant van het omstuurventiel kun je beter niet volgens de beschrijving doen. Die moeten volgens de beschrijving afgetekend worden. Ik heb dat gedaan en kreeg later het probleem dat ik de gaten op de spiegelplaat een fractie hoger had zitten. Ik heb dit opgelost door een fractie van de bovenkant van het omstuurventiel af te halen. Beter is echter om de positie van de gaten na het aftekenen te controleren en indien nodig de positie iets aan te passen. De gaten aan de tweede zijde heb ik wel volgens de beschrijving geboord. Waarbij ik wel moet opmerken dat ik gebruik heb gemaakt van dikkere assen omdat ik de lagers nog niet heb. Bij goed gemaakte gaten is dat ook beter omdstoommachine-1at de assen iets speling hebben in de lagers. Dit is nodig voor een goed lagering maar voor positionering niet echt handig.

Met het aanbrengen van de schuine kant aan het omstuurventiel moet je opletten dat je niet te ver gaat. Als je de tekening volgt kom je in de draadgaten uit. Aan een kant is me dat gebeurd. Ik kon nog net op tijd stoppen. Dus geen drie mm afschuinen maar minder. Let op! De onderzijde moet afgeschuind worden, dit is de kant van de cilinders. De afschuining is daar nodig om de cilinders ruimte te geven. Waarschijnlijk is het beter om eerst een beetje af te schuinen en indien nodig later aanpassen.

De kop heb ik volgens beschrijving gemaakt. Of ik dat nog een keer zou doen is echter de vraag. Het is veel werk. Het resultaat is wel mooi, dat moet gezegd worden.

Volgende stap is de krukas, maar dat volgt in een volgend bericht.

Bijgaand nog een eerste foto van het huis.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.